تبلیغات
** ــپرواز روحــ** - أیـــ بقیه الله ــــن
** ــپرواز روحــ**
 
صفحه اول| آرشیو مطالب| تماس با ما
تعداد بازدید این مطلب : بازدید
تاریخ : سه شنبه 30 تیر 1394 | نویسنده : ساغر R



أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ
ترجمه : كجا است آنكه خون شهید كربلا را انتقام كشد.
شرح : بدانكه از جمله القاب آنحضرت المنتقم  است در كتاب كمال الدین صدوق (1) رحمه الله روایت شده كه آنحضرت رد سن طفولیت به احمد بن اسحاق اءشعرى فرمود: انا بقیة الله فى اءرضه و المنتقم من اءعدائه 

و در كتاب نجم الثاقب نورى ص 39 در اءسماء و اءلقاب آنحضرت بشماره 138 چنین نقل مى كند و در خطبه غدیریه رسول خدا است در اوصاف آنجناب الا انه المنتقم من الظالمین .

حاصل آنكه از بعضى اخبار و روایات استفاده میشود كه از جمله مقاصد و فوائد ظهور و قیام آنحضرت(ع) خونخواهى و انتقام است از كسانى كه از نظر افكار و اخلاق و اعمال از قاتلین جد بزرگوارش ابو عبدالله الحسین(ع) بشمار مى آیند، و نیز شفا دادن قلوب مؤ منان است .در تفسیر عیاشى (2) از امام پنجم(ع) نقل شده كه در تاءویل این آیه مباركه : و من قتل مظلوما الآیه اسرا: 33- و كسى كه بى گناهى را بكشد ما براى او قدرت و سلطنت قانونى قرار دادیم پس در خونریزى از حد تجاوز نشود كه البته او مورد نصرت و یارى است.


فرمود (مصداق ): او حسین(ع) است و مائیم ولى خون او، و چون قائم ما قیام كند خون بهاى او را طلب مى نماید، و مى كشد تا آنكه گفته میشود كه او در قتل اسراف مى كند.

و آنگاه فرمود: مقتول حسین(ع)  است و ولى دم او قائم است ، و اسراف در قتل آنست كه غیر قاتل كشته شود انه كان منصورا و دنیا بسر نیاید تا اینكه شخصى از آل رسول خدا(ص) قیام كند و بر دشمنان - پیروز شود و زمین را از قسط و عدل پر كند، همچنانكه از ظلم و جور پر شده باشد.

و از ابوالصلت هروى نقل شده كه گفته است :(3) از امام هشتم(ع) سئوالى كردم چه مى گوئى درباره حدیثى كه از امام صادق(ع) روایت شده و فرموده : وقتى كه قائم خروج كند از دودمان قاتلان حسین(ع) بواسطه اعمال پدرانشان از آنها مى كشد؟ حضرت فرمود: این چنین است گفتم خداوند مى فرماید: و لا تزر وارزة و زراخرى  و هیچ حامل بارى بار (گناه ) دیگرى را بر نمیدارد معنى آن چیست ؟ 

فرمود: خداوند در تمام سخنان و گفتارش صادق است ، ولیكن نسل و ذریه قاتلین حسین (ع) به كارها و اءفعال پدرانشان راضى و خشنودند و بدان افتخار مى كنند، و هر كس راضى بكارى باشد، همچون كسى است كه آن را انجام داده باشد، و اگر كسى در مشرق كشته شود و كس دیگر در مغرب بدان قتل راضى باشد، شخص راضى هم پیش خدا شریك قاتل است . و البته قائم هم وقتى كه خروج كرد آنانرا بوسیله رضایت بفعل پدرانشان مى كشد.

در مجلد 13 بحار ص 179(4) از فضیل بن یسار از امام ششم(ع) روایت شده كه فرمود: له كنز بالطالقان ما و هو بذهب و لا فضة (5) و رایة لم تنشر منذ طویت ، و رجال كان قلوبهم زبر الحدید- الى ان قال - یدعون بالشهادة و یتمنون ان یقتلوا فى سبیل الله شعارهم یا لثارات الحسین

براى آن حضرت در طالقان گنجى است كه نه طلا است و نه نقره ، و دیگر پرچمى است از آنموقعى كه پیچیده شده تاكنون باز نشده ، و دیگر مردانى هستند كه دلهایشان همچون پاره آهن سخت محكم و استوار است - تا آنكه فرمود- رو بشهادت میروند و آرزو مى كنند كه در راه خدا كشته شوند، و شعار آنان یا لثارات الحسین  است .

و در كتاب غیبت از فضل بن شاذان مروى است كه شعار اصحاب آنحضرت یا لثارات الحسین  است .

در یكى از زیارات جامعه منقوله در مجلد 22 بحار ص 274 كه ظاهرا از سید بن طاووس است درباره آنحضرت گفته است : السلام على الامام العالم ، الغائب عن الابصار، و الحاضر فى الامصار، و الغائب عن العیون ، و الحاضر فى الافكار، بقیة الاخیار، الوارث ذى الفقار، الذى یظهر فى بیت الله الحرام ذى الاستار، و ینادى بشعار یا ثارات الحسین ، انا الطالب بالاوتار، انا قاسم كل جبار.(6)


پی نوشت ها:
1- ص 384 چاپ مكتبة الصدوق . و احمد بن اسحاق بن سعد اشعرى قمى از اصحاب امام جواد و هادى و عسكرى علیهم السلام است و گفته اند در زمان حضرت عسكرى (ع ) از دار دنیا برفت و قبرش در نزدیكى پل ذهاب باختران میباشد.

2- مجلد دوم ص 290 به نقل بحار مجلد 44 ص 218.
3- 52 ص 313 نقل از علل الشرایع ، و عیون الاخبار.
4- 52 ص 307 حدیث شماره 82.
5- 51 ص 307، و مجلد 60 ص 269 از كشف الغمه از كتاب تاریخ ابن اعثم كوفى متوفاى 314 ه . ق از امیرالمومنین علیه السلام چنین نقل مى كند كه فرمود: ویحا للطالقان فان لله عزوجل بها كنوزا لیست من ذهب و لا فضة و لكن بها رجال مؤ منون عرفوا الله حق معرفته و هم اءیضا انصار المهدى فى آخر الزمان مرحبا و شگفتا بطالقانى كه در آنجا گنج هائى براى خداوند عزوجل كه نه طلاست و نه نقره ولكن در آندیار مردانى هستند مؤ من و معرفت كاملى بخدا، و آنان نیز انصار و یاران مهدى در آخر الزمان هستند. و اءیضا در كتاب كمال الدین صدوق ص 268 از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل شده كه فرمود: و له بالطالقان كنوز لا ذهب و لا فضة الا خیول مطهمة و رجال مسومة ... و او را در طالقان گنج هائى است نه طلا و نقره است جز مركبهاى چابك و مردان و سواران آماده و مهیا.)) و ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغة ج 7 ص 48 در شرح خطبه 92 ((ملاحم از امیرالمومنین علیه السلام نقل مى كند كه فرمود: ((محققا براى آل محمد در طالقان گنجى است كه هر وقت مشییت خدا تعلق گیرد آنرا آشكار خواهد ساخت . و آنان داعییان حقند كه به اذن و اجازه خدا قیام كنند و مردم را بدین خدا دعوت نمایند.))
6- 102 ص 193 نقل از ادعیه سید بن طاووس - ((الدعاء التاسعة .))
شرح: سید محیى الدین العلوى طالقانى




برچسب ها: این بقیه الله، این الطالب بدم مقتول بکربلا، امام زمان، امام حسین، منتقم،
دنبالک ها: این الطالب بدم المقتول بکربلا، السلام علیڪــــ یا ابا صالح المهدے، این الطالب بدم المقتول بکربلا؟؟؟؟،