** ــپرواز روحــ**
 
صفحه اول| آرشیو مطالب| تماس با ما
تعداد بازدید این مطلب : بازدید
تاریخ : سه شنبه 14 بهمن 1393 | نویسنده : ساغر R

فلسفه نمازهای پنج گانه چیست ؟


پاسخ :دستورات پیامبر را در ما تقویت و استوار مى‏كند.

در متون دینى (یعنى قرآن كریم و روایات معصومین(ع) در مواردى كه لازم و ضرورى بوده، بعضى از اسرار و فلسفه احكام مستقیما مورد اشاره قرار گرفته است؛ مثل: فلسفه نماز، روزه، حج، جهاد و ... لكن در مورد جزئیات احكام اولاً نیاز و ضرورتى براى بیان اسرار و فلسفه آنها وجود نداشت و ثانیا همه مردم قدرت هضم بسیارى از اسرار را نداشتند و ائمه(ع) تنها در جواب افرادى كه چیزى در این زمینه مى‏پرسیدند، مطالبى را كه مطابق با فكر و درك آنها بود، بیان مى‏كردند. بدیهى است كه در این گونه موارد، نمى‏شود حكم كرد كه فلسفه و اسرار آن احكام منحصر به چیزى است كه در آن روایت اشاره شده است؛ زیرا اگر پرسش كنندگان اسرار زیادترى را مى‏خواستند، پیشوایان دینى از جواب دریغ نكرده و مطالب زیادى مى‏گفتند و ما از این نمونه‏ها زیاد داریم كه شخصى از امام چیزى را مى‏پرسید و جوابى مى‏گرفت و دوباره كه سؤال مى‏كرد، امام مطلب عمیق‏ترى را براى او بیان مى‏فرمود.


از جمله این كه فضیل مى‏گوید:

از امام(ع) پرسیدم: چرا كنیه پیامبر(ص) را ابوالقاسم نامیدند؟
حضرت فرمود:
براى این كه پسرى داشتند به نام قاسم، به همین دلیل آن حضرت را ابوالقاسم گفتند. گفتم:
یابن رسول اللّه‏! اگر مرا سزاوار مى‏دانید زیادتر از این مطلب بیان بفرمایید.

گفتند:
آیا مى‏دانى كه رسول خدا(ص) فرمود:
«من و على دو پدر این امتیم»؟
گفتم: بله.
بعد فرمود: آیا مى‏دانى كه رسول خدا(ص) پدر جمیع امت است و على نیز از امت پیامبر است و آیا مى‏دانى كه على(ع) قاسم (تقسیم كننده) بهشت و جهنم است؟
گفتم: بلى.
فرمود:
به پیامبر(ص) ، ابوالقاسم گفته شد؛ چون او پدر كسى است كه تقسیم كننده بهشت و جهنم است.
پرسیدم؛ چگونه پیامبر(ص) پدر امت است.
فرمود: شفقت و مهربانى پیامبر(ص) بر امتش، مانند شفقت و مهربانى پدر بر فرزندانش است و على نیز بهترین امت پیامبر(ص) است و پس از او على براى امت از همه دلسوزتر و مهربان‏تر است و او پدر امت است
.
به این جهت پیامبر(ص) فرمودند
:
«من و على پدر این امتیم»


(علل الشرائع ، ج 1 ، باب 106 ، حدیث 2)


و اگر راوى به این جواب نیز بسنده نكرده بود، امام(ع) اسرار زیادترى را براى او بیان مى‏كردند

و در مورد تعداد ركعات نمازها از بعضى روایات چنین استفاده مى‏شود كه نماز در ابتدا دو ركعتى بوده است

فضل بن شاذان نیز از امام رضا(ع) روایت نموده كه آن حضرت فرمود:

«نمازى را كه خداوند بر امّت واجب كرد، دو ركعتى بود، ولى رسول خدا(ص) چون مى‏دانست كه مردم این دو ركعت را آن گونه كه شایسته است انجام نخواهند داد و حق آن را ادا نخواهند كرد به نمازهاى ظهر، عصر و عشاء دو ركعت و به نماز مغرب یك ركعت افزود تا نقص و كمبودى را كه در مورد اداى اصل نماز از طرف نمازگزاران پدید مى‏آید جبران شود»

 ) وسائل الشیعه ، ج 3 ، ص 38 ، ح 22(

و روى همین حساب نیز نمازهاى چهار ركعتى در سفر دو ركعت خوانده مى‏شود؛ چون اصل نماز همیشه و در همه حال محفوظ است و كم و زیاد نمى‏شود.

سعید بن مسیّب گوید:

از امام سجاد(ع) پرسیدم:

از چه هنگامى نمازها به این صورتى كه امروز هست واجب شد؟

حضرت فرمود:

« از هنگامى كه اسلام قدرت یافت و جهاد بر مسلمین واجب گشت، رسول خدا(ص) هفت ركعت به نمازها افزود.»

از این روایت استفاده مى‏شود كه، افزایش هفت ركعت به نمازها، هم زمان با اوج و گسترش اسلام، براى بالا بردن روحیه ایمان و عبودیت در مسلمانان، لازم و ضرورى بود و از روایت دیگرى نیز استفاده مى‏شود كه نمازهاى یومیه هر كدام مناسب اوقات خاص خود تعیین شده‏اند بدین صورت كه:

صبحگاهان وقتى كه انسان از خواب برمى‏خیزد،
روى مصالحى از جمله این كه انسان هنوز با مسائل دنیا و زندگى درگیر نشده، نماز دو ركعتى خوانده مى‏شود و در وسط روز به جهت اشتغال به امور مادى و زندگى نیاز بیشترى براى راز و نیاز و عبادت وجود دارد؛ بلكه انسان از یاد خدا غافل نشود و او را فراموش نكند
.

در پست بعدی خواهیم فهمید :

فلسفه وجوب نماز چیست .آیا ما نمیتوانیم با راه های دیگر از خداوند تشکر کنیم؟

منبع
(1)) علل الشرائع، ج 1، باب 106، حدیث 2)
 (2)) وسائل الشیعه، ج 3، ص 31، ح 2 و ص 34، ح 12 و ص 35، ح 14 و ص 636، ح 19 و ص 638، ح 22)
 (3)) همان، ج 3، ص 38، ح 22)





برچسب ها: فلسفه نماز پنج گانه، نماز دو رکعتی، پیامبر پدر امت، حضرت علی، علی، ابوالقاسم،